Vanliga frågor & svar

Om du inte hittar svaret på din fråga nedan, kontakta oss på support@nutris.se.

Hur lägger jag in en ny matvara?
Du lägger till en ny matprodukt här.

Du kan välja 'Spara Matprodukt' för att göra den tillgänglig endast för dig själv. Välj 'Spara och föreslå för Nutris' om du vill att den ska bli synlig för alla Nutris användare. Då kontrolleras den av oss och om den godkänns så blir den tillgänglig för alla Nutris-användare.
Hur lägger jag in egna maträtter & recept?
I huvudvyn, klicka på fliken 'Min Mat' och sen på den orange knappen 'Ny maträtt'. Här kan du skapa nya maträtter och recept.

Du kan också spara ett ny maträtt eller måltid i Hela Dagen översikten genom att markera de matvaror du vill ska ingå i rätten och sedan klicka på ikonen längst till vänster.
Hur ser jag innehållet samt ändrar i en egen maträtt?
Du ser innehållet i dina maträtter genom att klicka på namnet på maträtten i söklistan.

Du ändrar en egen maträtt genom att klicka på namnet på maträtten i söklistan och sedan på knappen ’Ändra’.

Du ser vilka maträtter som är dina egna genom att föra musen över namnet. Dina egna maträtter är klickbara och har en röd 'Ta bort'-ikon längst till höger på raden.
Hur sätter jag ett nytt mål?
Gå till Inställningar => Ändra RDI / Nytt viktmål => Sätt nytt mål.
Vilka mål måste jag nå för att få applåder och glada smileys på morgonen när jag loggar in?
Det finns 5 mål som är en del av hur vi utvärderar gårdagen.

Kalorier: Inom 90% till 110% av ditt RDI.

Kolhydrater: Inom 85% till 115% av ditt RDI.

Helhet: En kombination av Fett, Protein, Fiber, Vitamin C, Kalcium och Järn. Inom 85% till 115% av ditt RDI.

Vatten: Över 85% av ditt RDI. Ca 8 glas per dag för en medelålders människa.

Träning: Genomfört ett tränings- eller motionspass.


Applåderna får du om du klarar 3 eller fler mål samt om du klarar ditt kalorimål. Det är kalorierna som avgör om du kommer klara ditt viktmål. Men sträva efter att nå alla mål — de övriga målen kommer göra att du mår bra och njuter mer under din viktnedgång.
Vad har ni för olika abonnemangsformer?
Nutris Premium för privatpersoner och Nutris Pro för professionella användare.

Du hittar alla våra olika abonnemangsformer här.

Vi har också en gratisversion. Den är helt reklamfri men saknar ett antal funktioner såsom t ex att kunna se en översikt över ditt intag för den senaste veckan. I gratisversionen ingår 8 olika näringsämnen.
Hur skiljer sig Nutris från alla andra näringsprogram och kaloriräknare – varför ska jag använda Nutris?
Nutris har data för 28 näringsämnen medan de flesta andra liknande appar och program har data endast för kcal, Fett, Kolhydrater och Proteiner.

Bland dem näringsämnen som Nutris har som de flesta andra saknar kan nämnas Järn, Kalcium, Vitamin A, Vitamin C & Vitamin D. Med Nutris kan du se om du får i dig rätt mängder av alla olika näringsämnen i en enda vy.

En ytterligare sak som skiljer ut Nutris är vår version för professionella användare — Nutris Pro. Den möjliggör att kunna lägga upp mål och kostplan för ett obegränsat antal underanvändare. Underanvändarna kan vara idrottare, elever, patienter eller kunder som du enkelt kan följa upp via din egen kontrollpanel.

Läs mer här eller kontakta oss för mer info.
Varför rekommenderar ni webläsaren Google Chrome?
Google Chrome är världens mest använda och populära webläsare. Därför har vi satsat mest på den.

Vår ambition är att allt ska fungera även i övriga webläsare såsom Safari, Internet Explorer, Firefox och Edge men vi rekommenderar Google Chrome i första hand.

Google Chrome är helt gratis och du kan ladda ner den här.
Ibland har man inte koll på det exakta innehållet i mat, men vet hur många kcal den innehåller. Hur gör man då?
Sök på 'Energi (i kcal)', och välj lämpligt antal kalorier. Lägg till. Klart!
Nutris har ofta relativt låga förbränningsvärden för olika motions- och träningsformer. Varför?
Om du inte utför någon fysisk aktivitet — utan t ex ligger på soffan — så har du fortfarande en basal energiförbränning.

Våra värden uttrycker energiförbrukningen utöver den basala förbrukningen, medan många andra databaser inräknar den basala förbrukningen i aktivitetens kcal-värde.
Måste man knappa in vatten, mineralvatten, svart te och kaffe, när man anger sitt matintag? Blir det någon skillnad, om man låter bli?
Det spelar ingen roll i Nutris gratisversion. Däremot blir det skillnad i Nutris Premium och Nutris Pro som även tar hänsyn till vätskebalansen.
Jag har hört att koffein hindrar kroppen från att ta upp vissa vitaminer, bl a C-vitamin. Stämmer det och i så fall vilka vitaminer är det?
Det stämmer att koffein minskar kroppens upptagningsförmåga av vissa näringsämnen:
- järn
- zink
- kalcium
- tiamin (vitamin B3)
- och troligen kalium och C-vitamin.
Jag fått lära mig att kvinnor i min ålder (runt 30) behöver 2000 kcal/dag men när jag knappar in mina data i Nutris får jag veta att jag endast ska äta 1600 kcal/dag för att behålla min vikt! Varför?
Den stora skillnaden ligger i att man ofta nämner 2000 kcal/dag som en standard för en genomsnittlig person där man utgår från en viss grad av aktivitet.

Värdet som Nutris anger stiger med motsvarande antal kcal som du förbränner när du tränar eller motionerar — även vanliga dagliga fysiska aktiviteter som städning, trädgårdsarbete eller gå på promenad gör att värdet stiger — så kom ihåg att lägga in dina aktiviteter.

Nutris tar dessutom hänsyn till din ålder, din längd, din vikt, kön samt om du är gravid eller ammar. Våra beräkningar baserar sig på forskningsstudier som innefattar fler än tiotusen personer, så vi har ett stort statistiskt underlag.

Men: det är viktigt att förstå att näringslära inte är någon exakt vetenskap utan det "rätta" värdet kommer variera från person till person. Precis som att två personer reagerar olika när de är förkylda, så kommer två personer med samma vikt, längd och ålder inte att reagera exakt likadant på ett dagligt intag på säg 2000 kcal och de kommer också att förbränna olika många kcal om de springer 10 km. Alla människor är unika, och var och en har en unik blandning av genetiska och miljömässiga faktorer.

Det värde som vi föreslår ska ses som en rekommendation och du kan enkelt välja ett annat värde genom att skriva över vårt förslag om du vill det. Du kan ändra värdena när som helst här. Det viktiga är att ditt intag minus din förbränning blir ungefär rätt — det är inte viktigt att det blir exakt rätt.

Vårt rekommendation är — om du inte redan vet mer om din kropps ämnesomsättning själv — att du tar Nutris föreslagna värde till att börja med och kör Nutris i 3-4 veckor. Om du märker att din vikt inte har ändrat sig (eller hållit sig oförändrad) som du hade planerat, så kan du finjustera din kcal rekommendation då.
Gäller måtten/vikterna/portionerna rått eller tillagat kött?
Normalt, om det inte står något annat, så gäller tillagat kött. Samma för andra livsmedel. Annars så kan det stå t.ex. "Makaroner okokta (torr vikt)", eller "Ärtor, gröna el gula, torra".
Jag har tecknat mitt abonnemang via AppStore/iTunes och vill inte att det ska förlängas automatiskt. Hur gör jag?
Du måste då säga upp det samma väg så att Apple inte fortsätter dra pengar via ditt iTunes-konto. Det är enkelt gjort och du hittar tillvägagångssättet här.
Jag har tecknat mitt abonnemang via Google Play och vill inte att det ska förlängas automatiskt. Hur gör jag?
Du måste då säga upp det samma väg så att Google inte fortsätter dra pengar via ditt Google Play-konto. Det är enkelt gjort och du hittar tillvägagångssättet här under rubriken 'Avsluta en prenumeration'.
Tillbaka till toppen